شرایط درخواست کمک از موسسات خیریه چیست؟

موسسات خیریه هر کدام هدف های مشخصی دارند و از قبل مشخص نموده اند که کدام یک از نیازمندان را تحت پوشش قرار می‌دهند همچنین از قوانینی که مشمول آن دسته می‌شوند نیز پیروی می‌کنند که باعث می‌شود افراد نیازمند به صورت مشخص از این موسسات درخواست یاری نمایند.

بنابراین قوانین واجد شرایط بودن هر یک از موسسات از قبل مشخص ده است، به صورت کلی موسسات خیریه برای کمک به افراد نیازمندی که با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند تشکیل شده اند. از مواردی که بین افراد نیازمند مشترک است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ملیت
  • محل زندگی
  • نوع ناتوانی یا بیماری
  • سعی در مدیریت کردن درآمد کم
  • گروه سنی خاص (کودکان، جوان، افراد زیر ۱۸ سال، افراد پیرو…)

به صورت معمول حمایت های انجام شده توسط موسسات به افرادی که مسئولیت آن شخص نیازمند را بر عهده دارد، سپرده می‌شود. (مانند همسر، والدین فرد بیمار یا معلول و…)

نیازمند بودن افراد چگونه تعریف می‌گردد؟

اگرچه یکی از معیار های واجد شرایط بودن برای دریافت کمک از موسسات خیریه داشتن نیاز های مالی می‌باشد ولی به این معنی نیست که فرد دریافت کننده کمک حتما باید فقیر باشد. در صورتی که فرد از داشتن حداقل های یک زندگی عادی همچون مسکن مناسب، خوراک، پوشاک، گرمایش و… که همه افراد به آن اهمیت می‌دهند محروم باشد می‌تواند از موسسات خیریه درخواست کمک نماید.

آیا فردی که شاغل است می‌تواند از موسسات خیریه درخواست کمک نماید؟

الزامی ندارد که فردی که از موسسات خیریه درخواست کمک می‌نماید حتما فاقد شغل باشد. ممکن است فرد به دلیل قرار گرفتن در شرایطی خاص با وجود اینکه شاغل است با مشکلات مالی شدیدی مواجه شده باشد. به عنوان مثال فرزند وی به یک بیماری خاص مبتلا شده باشد و فرد برای پرداخت هزینه های درمانش به کمک نیاز داشته باشد. در این شرایط نیز شخص می‌تواند از موسسات خیریه درخواست کمک نماید.

چرا مردم با مشکلات مالی مواجه می‌شوند؟

بررسی علت اینکه چرا مردم مشکلات مالی را تجربه می‌کنند بسیار پیچیده است. ولی از جمله علل این اتفاق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
قرار گرفتن در شرایط پر استرس زندگی همچون از دست دادن شغل، جدایی والدین، ابتلا به بیماری های خاص، معلولیت. این ها عوامل بسیار مهمی است بالاخص که این شرایط منجر به این شود که فرد دیگر قادر به کار کردن نباشد. البته شرایط اقتصادی جامعه نیز در گرفتار شدن افراد به مشکلات مالی بی تاثیر نبوده است.

آیا می توان بیش از یک بار از موسسات خیریه درخواست کمک نمود؟

در صورتی که شخص یک بار از یک موسسه خیریه درخواست کمک کرده باشد و باز هم به کمک نیاز داشته باشد می‌تواند مجددا به آن موسسه خیریه درخواست کمک دهد. موسسات خیریه برای بهبود شرایط زندگی افراد شکل گرفته اند و تا زمانی که فرد در شرایط مطلوبی قرار نگرفته باشد وی را تنها نمی‌گذارند.

موسسات خیریه چگونه به افراد کمک می کنند؟

موسسات خیریه با درمیان گذاشتن اهداف خود با مردم و اطلاع رسانی اقداماتی که قصد دارند برای مددجویان انجام دهند از جانب افراد نیکوکار حمایت های مالی را دریافت می‌نمایند و کمک های مردمی را در راستای حمایت از مددجویان هزینه می‌نمایند. موضوع مهمی‌که وجود دارد این است که افراد نیکوکار به دلایل مختلفی برای کمک به موسسات خیریه مراجعه می‌کنند و شخصاً برای اهدای کمک به نیازمندان اقدام نمی‌کنند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شناسایی نیازمندان واقعی کار چندان ساده ای نیست.
  • اهدای کمک نقدی راه مناسبی برای کمک به نیازمندان نیست.
  • از همه مهم تر توجه به مثل معروف با یک دست بهار نمی‌شود است.